قیر فله در بورس میلیاردر تهرانی را به خاک سیاه نشاند

یکی از عوامل دیگری که بر قیمت قیر فله در بورس تأثیر می گذارد، اختلاف قیمت بین نفت خام سنگین و سبک است. قیر به عنوان یک محصول جانبی در طی فرآیند تقطیر برای نفت خام سنگین تولید می شود.

به این ترتیب، تصمیمات پالایشگاه ها برای پردازش نفت خام سنگین و سبک برای قیمت قیر بسیار مهم است. قیر یک ماده باقیمانده در طی فرآیند پالایش نفت خام به گاز مایع و بنزین است.

به این ترتیب، قیمت قیر به شدت به مجموعه ای از عواملی که بر قیمت نفت خام تأثیر می گذارد، وابسته است. اینها شامل عرضه و تقاضا و ثبات ژئوپلیتیکی در مناطق تولیدکننده نفت خام جهان است.

دولت ایالات متحده بزرگترین مشتری آسفالت تولید شده در این کشور است. جای تعجب نیست که این بدان معناست که شرایط اقتصادی بر قیمت قیر تأثیر منفی دارد.

به عنوان مثال، افزایش تقاضا برای آسفالت جاده ها در دوران رونق اقتصادی می تواند منجر به افزایش قیمت ها شود.چین همچنین نقش مهمی در تعیین تقاضا و تعیین قیمت قیر در زمان‌های اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین خود در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای خود ایفا می‌کند.

قیر

آتی قیر، اولین قراردادهای آتی قیر جهان در اکتبر 2013 در بورس آتی شانگهای عرضه شد. هدف آن اپراتورهای پالایشگاه های نفت خام، فروشندگان قیر و مصرف کنندگان نهایی این محصول بود.

علاوه بر شرکت‌های چینی، معاملات آتی قیر به بانک‌های خارجی نیز محدود شد، به این معنی که سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند این کالا را معامله کنند. قرارداد آتی ماهانه است و به یوان قیمت گذاری شده است و مستلزم تحویل فیزیکی 10 تن قیر در هر لات پس از انقضا است.

محصول نهایی برای تحویل باید توسط صرافی تایید شود و باید مشخصات کیفی شرح داده شده در قوانین تحویل قیر آتی را رعایت کند.تصور می شود که عرضه قیر روسیه در سیبری و منطقه ولگا-اورال متمرکز است.

قزاقستان همچنین یکی دیگر از مناطق کلیدی برای تامین قیر است. اگرچه معمولاً با آسفالت اشتباه گرفته می شود، اما قیر ماده ای کاملاً متفاوت است.

فشار مداوم بر روی مواد می تواند منجر به ترک خوردن شود. اکسید می شود که می تواند آسفالت را شکننده کند. نحوه تأثیرگذاری شکل آن به چند چیز از جمله ترکیب مخلوط آسفالت و دمای محیط بستگی دارد